Merry Christmas - Reisverslag uit Carlow, Ierland van Jetske Koers - WaarBenJij.nu Merry Christmas - Reisverslag uit Carlow, Ierland van Jetske Koers - WaarBenJij.nu

Merry Christmas

Door: Jetske

Blijf op de hoogte en volg Jetske

20 December 2013 | Ierland, Carlow

Merry Christmas!

Jeejtje wat kan de tijd ontzettend vliegen zeg. Nog 1 nacht slapen en dan voor 2 weken op vakantie naar Nederland; slapen in m’n vertrouwde bed.. Best raar, maar ik heb er onwijs veel zin in!

Zaterdag 7 december, samen met Manon, Kellishin mountain op fietsen. Heerlijk! (: Fijn zeg om even weer een stuk te fietsen. Als alleen halverwege blijkt dat onze fietsen niet meer zo goed willen, zit er nog maar één ding op; verder lopen! Het pad wordt ook steeds slechter en loopt vervolgens over in een modderig pad. We besluiten de fietsen hier achter te laten en verder naar boven te gaan zonder de fiets mee te sjouwen. Langs het ‘blubbermetkleinesteentjesenheelveelbladeren;jemoetgoedoppassenwaarjeloopt-pad’ (lees ‘de weg’) loopt een klein slootje naar beneden. Her en der komt er zo in één keer water uit de grond stromen en ook kleine watervalletjes zijn er te zien. Bovenaan aangekomen; wat een super mooi uitzicht over Carlow! :D

En dan nu; tijd om wat euro’s om te wisselen naar Shirlings (ponden). Wij gaan van het weekend een dagje naar Belfast. Samen met Manon vertrekken we zaterdag aan het einde van de dag richting Dublin. We kijken eerst nog even wat rond; sjouwen nog even een stukje en genieten van alle gezellige kerstlichtjes. Dat is en blijft gewoon erg leuk. Wat dat betreft wordt hier in Ierland wel echt veel meer aan kerst gedaan. Zo hebben we bij ons in Carlow bijvoorbeeld ook speciale Kerstman-brievenbussen staan, voor alle brieven van de kinderen aan de Kerstman. Welke natuurlijk ook door hem geleegd worden.

Maar goed; om nog weer even terug te komen bij Belfast. Zondagmorgen om 9.15 am. vertrekt onze ‘mooie’ groene paddywagontours-bus vanaf de Suffolkstreet, richting Belfast. Onderweg stoppen we bij een monument en hebben we een plaspauze. Dat houdt in; gauw naar de wc en natuurlijk een lekkere grote beker met thee halen voor onderweg. Vervolgens gaan we weer verder aan onze tour richting Noord- Ierland, het Verenigd Koninkrijk. Rond half 12 komen we aan bij het Titanic museum in Belfast. Dat was echt de moeite waard! Erg interessant, bijzonder en het gaf ook zeker kippenvelmomenten. Na een tijdje hebben we het museum gezien en gaan we buiten nog even wat rondkijken. Ken je die typische zwarte taxi’s uit Engeland? Die zijn hier ook! En er staat er hier ook één geparkeerd. Op de foto natuurlijk! Niet veel later, nadat we toestemming gevraagd hebben aan de taxichauffeur om een foto van de taxi te maken, stapt hij uit.. Haha’ het resultaat zie je op één van de foto’s bij het verslag.

Iets voor 2 gaan we naar het centrum. Ook volop in de kerstsferen natuurlijk! Dat is ook precies de reden dat we hier nu heen zijn en niet na de kerstvakantie.
Het is er alleen echt heel erg druk. We lopen een stuk de winkelstraat op, eten wat en lopen vervolgens de gezellige kerstsfeer nog even over. Dan is het ook alweer tijd om terug te gaan naar de bus. Terug naar Dublin.
Rond een uur of 6 komen we daar weer aan. Moe, maar het was een super geslaagde dag! We komen nog even bij in het hostel; Abbey Court, waar we vannacht slapen. Als afsluiter een drankje in ‘the Temple Bar’.

Op zondagmorgen 8 december is er geen kerkdienst in St. Mary’s. Iedere 2e en 4e zondag van de maand is de dienst in één van de drie kerken van de hele gemeente (Urglin, Staplestown of St. Mary’s). Dit keer sta ik niet voor een dichte gate, maar heb ik afgesproken met Joy. Ik kan met haar meerijden naar Staplestown. Een kleine kerk; een typisch Ierse oude kerk die je zomaar in the middle of nowhere tegen komt. Zo ook nu.
Ook hier vieren we Advent en steken we de kaarsen aan voor in de kerk. De dienst verloopt verder eigenlijk hetzelfde als in St. Mary’s. Na de dienst gaan we natuurlijk koffie en thee drinken, zoals dat hier gebruikelijk is. Joy stelt me voor aan Shirley. Shirley is meteen helemaal enthousiast, Joy heeft haar verteld dat ik uit Nederland kom en Shirley is getrouwd met een Nederlandse man, Klaas! Ook echt een typisch Nederlandse naam natuurlijk.. Ik sta even lekker te kletsen en we spreken af binnenkort eens even af te spreken.

Zo gezegd, zo gedaan. Woensdagavond half 8 word ik opgehaald. Aleida en Shirley halen me op en geven me een lift naar hun huis. Het huis staat vlak bij de kerk in Staplestown; op de muur bij de ‘gate’ staat: ‘op de hoek’ (wat volgens Joy; het huis, betekent ‘haha (daar denkt ze inmiddels anders over..)). Het is een erg mooi huis. Klaas heeft het een aantal jaren geleden zelf, binnen 3 maand, gebouwd. De uitstraling van het huis is erg warm, evenals de familie. Het is best vreemd om zo ineens tegen een ‘(Nederlandse) Ier’ Nederlands te kunnen praten. Een erg gezellige avond! We spreken af om elkaar na de kerstvakantie weer te zien. Ik heb er zin in!

Op stage is het nog steeds erg leuk! Ik geniet er met volle teugen! (: De kindjes die enthousiast op je afgerend komen en alle gezelligheid die het met zich meebrengt; heerlijk! Vorige week was ik op stage overal even nodig. Er was namelijk te weinig personeel ten opzichte van de kinderen. Hierdoor kwamen ze behoorlijk in de knoop en moest ik invallen op de groepen (terwijl ik dit eigenlijk helemaal niet mag; als stagiaire ben je een helpende hand en mag officieel niet ingezet worden als leidster), opnieuw een mooi compliment, toch? (:
Zo langzamerhand raakt de groep weer leeg van alle ‘kerstknutsels’, alles kan mee naar huis! Ik heb trouwens een erg leuke ‘kerstkaart’ gekregen. Op de groep hebben we een kerstboom gemaakt met alle handafdrukken van de kinderen, inmiddels hangt deze in ons appartement.

Tijdens het kerstfeest van ‘the after-schools’ help ik mee. Eerst krijgen de kinderen een kerstmaaltijd. Wat natuurlijk een feestmaaltijd moet zijn dus eten ze pizza, patat, worstjes, kipnuggets en wedges.
De after-schools zijn natuurlijk al wat ouder en erg geïnteresseerd in het feit dat ik uit Nederland komt en daar horen natuurlijk wat Nederlandse woorden bij. Fijne Kerst! Waarmee we elkaar dan uiteraard mee hebben uitgezwaaid.

Vanochtend word ik om half 10 verwacht in het Seven Oaks Hotel hier verderop. Het is maar een paar minuutjes lopen dus heel vroeg hoef ik niet weg.
Met de kledingvoorschriften zwart met rood, kom ik het super mooie en chique hotel binnen lopen.
Als alles klaargezet is, *lees als alle snoepjes, koekjes, chocola en chips op de tafels staat* komen de eerste kinderen binnen. Het kerstfeest kan beginnen.
Vanochtend viert mijn groep, the Toddlers samen met de babygroep, the Wobblers en de Pre-schools Kerst! Alle kinderen zijn uitgenodigd samen met hun ouders, opa’s, oma’s en wie ze ook maar mee willen brengen. Bijna alle kinderen zijn er en we kunnen van start. We beginnen met zingen van kerstliedjes. Gezellig! :D
Jack, één van m’n stagekindjes, riep van de week al de hele tijd op de groep met z’n kin omhoog; borst vooruit: ‘Ho Ho Hoo!’, zo komt hij ook vandaag binnen lopen. Komisch en heerlijk om te zien. Van zulke dingen kan ik echt ontzettend genieten! Geweldig toch?!
Na het zingen, horen we de bel rinkelen.. Spannneeeeeeund! Santa; Santa; Santa! Alle kindjes zijn helemaal enthousiast; haha en als leidsters doen we natuurlijk vrolijk mee! Daar komt hij aan hoor. De grote stoel staat al voor hem klaar.
Ik bekijk hem nog een keer goed; zie ik dit nou goed.. Hij heeft een kerstmuts op en wat voor één. Er staat op: hulp Kerstman. Ik moet lachen. Jaaa hoor.. Ben ik in Ierland; op een kerstfeest van stage, heeft de Kerstman een Nederlandse kerstmuts op. Geniaal! Het is echt stom toeval.. Ik moet lachen.. Als ik het later aan de andere leidsters vertel moeten ze lachen. Eén voor één vragen ze dan ook wat het eigenlijk betekent wat erop staat..
Alle kinderen worden één voor één naar voren geroepen en mogen uiteraard bij Santa opschoot. Allemaal krijgen ze een cadeautje.
Ik sta tussendoor nog even met wat kindjes en ouders te kletsen. Veel kinderen schijnen het thuis veel (en positief’ haha) over me te hebben. Een mooi compliment in the pocket! :D
Nadat alle kinderen cadeautjes gekregen hebben, zingen en dansen we nog wat. Het feest is afgelopen. Nog even wat opruimen en nog wat drinken met de staf. Een erg leuke en gezellige afsluiter voor dit jaar. Op naar nog 2 hele leuke stageweken.
Eigenlijk heb ik morgenavond nog een kerstdiner van stage, hihi’ deze ga ik alleen thuis houden..


Morgenmiddag sta ik om 16.00 uur, als het goed is, weer op de Nederlandse grond!

  • 20 December 2013 - 17:58

    Brennie:

    Jaaaa nog 1 nachtje jekkus.. Leuk verhaal trouwens! Morgen lekker naar je 'live' verhalen luisteren! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Carlow

Jetske

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 36174

Voorgaande reizen:

21 Juli 2017 - 05 November 2017

South Africa - Madagascar

28 Augustus 2013 - 22 Januari 2014

Buitenlandstage Carlow, Ierland

Landen bezocht: